dinsdag 20 juni 2017

vogels kijken

16 juni
rustige peddeldag naar Runde. Langs de westkust van Runde waar de broedkolonies zijn. Erg ruw water dus fotograferen vanuit de boot zat er niet in.
Ik trok de aandacht van de Jan-van-genten die massaal boven mij begonnen te cirkelen. Blij met mijn regenhoedje want er kwam een hoop stront uit de lucht. Kreeg Hitchcock/ birds associaties met al die snel langsscherende vogels met scherpe snavels.
Runde heeft een aangename  camping met kleine kiosk (ijsjes!) en een algemene kook/zitruimte waar ik mijn instant avondmaal genuttigd heb.
Rond 21 u het wandelpad naar de vogelkliffen genomen want in de avond zouden de puffins massaal terugkeren naar hun nesten.

On the spot zag ik aanvankelijk alleen een 10 tal mensen met enorme telelenzen in de aanslag, puffins zag ik niet. Na enkele minuten was kwam er snel iets aanvliegen en na even rondcirkelen landen om snel in een holletje te verdwijnen. Dit ging gepaard met een hoop geratel van alle professionele fototoestellen. Gelukkig heb ik ook een mitrailleurstand op mijn camera en een 18-105 mm zoomlens    dus er volgde een uurtje puffinschieten.

17 juni
Een dag op Runde gebleven, in de ochtend naar boven gegaan, genoten van het zicht op zeearenden, de jvg kolonie, nu van boven. De uitzichten. Grote jagers die jvg-en achtervolgen en zelfs zeearenden lastigvallen.
Een raaf die zich te goed deed aan resten van een puffin.
18 juni
Geen vaarweer, windkracht 7. Helemaal niet erg. Weer de kliffen op gegaan. Uitgebreid vanaf een beschut plekje het gebeuren in de Jvg kolonie bestudeerd door verrekijker. Knap dat ze nog kunnen paren in de gierende wind op loodrechte rotswanden met kleine richels. Op zee zag ik ze duiken naar vis.
19 juni.
Windverwachting: WSW6. Met wind in de rug naar Ålesund. De omstandigheden zijn soms intimiderend, met een swell van 3 m. Noorwegen leert me echt dat er grenzen zijn. Moet wel oppassen niet angstig/ verkrampt te gaan varen. Er komt nog een luxe motorjacht hard op me af varen, irritant, hij had me waarschijnlijk gezien en wilde me van dichtbij bekijken maar ik weet dat niet en wil alleen maar een ramkoers vermijden.
Tentje opgezet op de camping en mezelf getrakteerd op een restaurantje in Ålesund centrum.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Wieger. Geweldig dat je weer doorgaat! En ondanks het oponthoud door windkracht 7 toch weer flink opgeschoten. Ik heb genoten van je foto's en zeker van je verhaal over de vogels. Wij zijn zoals je weet net terug van onze tocht in Zweden en Noorwegen. Niet gedaan wat we van plan waren maar toch erg mooi gevaren. Wij hebben maar heel weinig vogels gezien. Wel erg mooi kampeerplekjes. Succes met het vervolg van je reis; ik blijf je met belangstelling en bewondering volgen. Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha , zeebonk , ik zie dat je een uur geleden geland bent bij Bud. Groot stuk water over !! Zo leuk om je te volgen.
    Gaattie lekker ?

    BeantwoordenVerwijderen