donderdag 29 juni 2017

Wind en verdwenen supermarkten

28-6
Om 6 u op en 7:15 in de boot. Het is zonnig en windstil. Rustig peddel ik in een uur of 3 naar Uthaug voor de proviandering. In het jachthaventje de kano op de steiger gelegd en naar de supermarkt gewandeld. Helaas.. ook deze Coop (zichtbaar op streetview) blijkt opgedoekt te zijn. Navraag leert me dat ik naar Brekstad moet, 5 km enkele reis. Heen en weer gelift. Terug bij de kano nog even goed gegeten want ik moest nog ongeveer 18 km tegen de inmiddels flink opgestoken wind in. Rond 17:30  bereik ik de beoogde plek: kiezelstranden en kortgegraasd grasland. Er zijn wat zoetwaterpoelen waar ik mijn haar in was.

29-6
Hier kom ik vandaan!
Opnieuw rond 7:15 in de boot, om van de windarme ochtend te kinnen profiteren. Er staat nu ook al in de ochtend een briesje tegen die geleidelijk aanzwelt. Ook blijk ik stroom tegen te hebben. Strakblauwe lucht, het varen gaat lekker. Na 3 u een pauze op een prachtig strandje. Ik had voor vandaag 2 opties: 30 of 45 km. Lang denk ik dat ik voor het lange traject zal gaan ook omdat de voorspelde tegenwind iets minder is dan gisteren. Maar de praktijk is anders: na de pauze neemt de wind toe tot 6 bft pal tegen waar ik 2 uur tegenin beuk. Het mooie is wel dat ik een krachtig vaartempo kan vasthouden zonder al te vermoeid te raken.
Daar ga ik naar toe.
Ik bereik een gehuchtje, ongeveer 2 km voor de eerste kampeeroptie (waar ik inmiddels voor gekozen heb) en ik zie een Coop pal aan het water met een eigen aanlegsteiger. Ik kon het niet laten om hier nog even aan te leggen en nog een paar dingetjes te kopen. Rond 15:15 aangekomen op het kampeereiland. Hier graast geen vee dus het gras staat hoog. Lekker om even de tijd te hebben. Duikje genomen in de zee. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn verbeterd: nog wel veel wind maar niet meer tegen en het wordt morgen 10 graden warmer dan nu; 23 gr!


1 opmerking:

  1. Hoi Wieger, was die tegenstroom op de 29e het leeglopende Trondheimfjord bij afgaand tij ??

    BeantwoordenVerwijderen