dinsdag 25 april 2017

Elbe en Kieler kanaal

De Elbe toch meteen overgestoken. Er werd wel 23 kn wind verwacht (6 bfrt) maar ik zou m precies mee hebben evenals het tij.
Dat liep dus voorspoedig totdat ik midden op de Elbe ontdekte dat ik mijn dagluik niet goed had dichtgedaan. Die was nu tot de rand gevuld met Elbewater. Dobberend de boel met een dwijl weer redelijk droog gekregen en de schade viel gelukkig mee, op mijn 7 heerlijke boterhammen dik besmeerd met roomboter en kaas of honing na dan. Vissenvoer. Mijn fotocamera was met dubbele droogzak gelukkig  prima droog gebleven.
sluis van Brunsbüttel
Al snel kwam ik vervolgens aan bij de sluis van Brunsbüttel waar ik diende te wachten bij 'Mole 1' op wit licht. Op die locatie stroomde het bijna 3 knopen en kwamen ( lager wal)
golven plus klapotis  heerlijk samen. Een heksenketel. Ik werd bijna voorbij de ingang gespoeld. Nadat een kustvaarder de sluis in was gegaan ging het licht op wit en kon ik samen met een jachtje naar binnen.

Even over de fauna: een paar zeehondjes, een bruinvis en 3 kraanvogels.

En het Kieler kanaal is gewoon erg lang. (98 km) En heeft bijna geen mogelijkheden om met de kano aan te leggen.
Gisteren bij km 20 bij een camping met strandje aangelegd en nu bij km 62 in Rendsburg vond ik in een verlaten haventje zowaar een drijfsteigertje. Dus nu campeer ik illegaal op een soort bedrijventerrein aan het water.

Vandaag ontmoette ik Mark. Hij kwam me tegemoet gepeddeld in een epic 18 en was vanuit Oslo onderweg naar Athene. Hij zou ook nog langs Amsterdam gaan.

Ik heb inmiddels al tel contact gehad met de Kieler kanovereniging. Daar ben ik morgen welkom. En ook heb ik een veerbootovertocht geboekt: de 27e vaar ik heerlijk luxe naar Gothenburg. De boot vertrekt pas in de avond dus overmorgen eerst lekker shoppen in Kiel. 

Het weer: kouuuud
Vanochtend had ik sneeuwbuien en voor vannacht is weer 2 graden vorst voorspeld. 

1 opmerking:

  1. Hallo Wieger. Gisteren kwamen wij terug van een onverwacht weekje in de Algarve, bij vrienden. We hebben veel aan jou gedacht omdat het er heerlijk voorjaarsweer was, zo volstrekt anders dan de barre omstandigheden waar jij mee wordt geconfronteerd! Nu je in Kiel bent aangekomen zul je wel snel op de boot naar Göteborg gaan. Dan heb je weer wat luxe om even helemaal bij te komen. Heel veel succes met je VERDERe reis! Joke en Henk.

    BeantwoordenVerwijderen