maandag 3 juli 2017

Hurtigroet

30-6
Ik schrik wakker om 5:30; de wind giert door de bomen en schudt mijn tent. Yr.no zegt nu opeens 6 bft N in de vroege ochtend, daarna afnemend en draaiend naar ZO. Dat is dwarswind maar dat eerste, wat nu duidelijk gaande is, is tegen. Rationeel kan ik bedenken dat het toch een ok-vaardag kan worden maar  ik ben niet gerust: het kan ook anders zijn dan voorspeld, net als gisteren. Maar ik zit hier ook op een eilandje precies op een plek waar de fjord een rechte hoek maakt, dus deze wind is niet hetzelfde als op meer open zee. Ook moet ik bepalen wat aan te trekken: het is al warmer aan het worden en 24 gr is voorspeld. Het wordt de korte mouwen anorak, blijkt gedurende de dag een goede keuze.
Wat deze ochtend wel weer duidelijk maakt is dat er op een kanoreis als deze voortdurend duidelijke keuzes moeten worden gemaakt met deels onzekere informatie.
Trouwens: gisternamiddag kwam plots de noordgaande Hurtigruten om de hoek zetten, met een hoopj getoeter, of hoorngeschal, indrukwekkend. Vlak langs mijn kampeerplekje.
Eenmaal varend ben ik d?e eerste uren nog wat gespannen. Is niet nodig en na de eerste pauze is er de ontspanning en het genieten.
Voor de 2e pauze koos ik een haventje en daar blijkt zowaar een winkeltje te zijn met er voor picknickbanken en wat mensen die daar van het lekkere weer genieten. De winkelmedewerker blijkt Nederlands te zijn, Peter, met een Russische vrouw die met haar of hun kinderen naar Rusland is teruggegaan omdat ze zich te erg misdroegen.. Hij zal haar binnenkort nareizen.


Ik raak verder in gesprek met een gepensioneerde leraar, 'voorzitter' van de plaatselijke officieuze kanovereniging die uit 2 leden bestaat. Even later komt dit 2e lid ook aanvaren samen met zijn vrouw of vriendin. Hun boot is vol met plasticafval en het blijkt dat ze sinds begin mei bezig zijn eilanden schoon te maken. 'Je moet wat als je gepensioneerd bent' aldus deze krasse oudere jongeren.
Al met al verpoos ik bijna 3 uur op dit plekje. Tijd is relatief als het niet meer donker wordt. De laatste 2 uur peddel ik ontspannen naar een kampeereilandje en net als ik de oversteek wil maken komt de Hurtigruten me weer achteropvaren. Ik geef hem de ruimte, hij groet mij met een korte hoornstoot en op het dek wordt een hoop afgezwaaid.
Het eiland is prima, kortgegraasd gras en een bries zodat de muggen wegblijven. Kleding is op land niet nodig en ik badder uitgebreid in de koudfrisse zee.
Dit was wel een dag om in te lijsten.
1-7
Het is bij opstaan nog warm maar zal gedurende de dag afkoelen. Ik kies voor mijn lichte lange mouwen anorak en de eerste uren vaar ik ook deels alleen in shirt.
Ik vaar een ingewikkeld traject, eerst een stuk buitenom en dan volgt een lang eilandendoolhof. De wind wakkert aan, buiswater, waardoor het raadplegen van de zeekaart op de iPhone moeilijk wordt: de iPhone reageert niet meer met alle nattigheid op de hoes. Moet steeds zorgen dat ik m goed drooggewreven heb en dat er geen nieuw water op spat.
De luchten worden steeds donkerder. Mijn doel vandaag is een camping. Ik kom daar aan vlak voordat de regen losbarst en moet 250 kr betalen voor mijn kleine tentje. Afzetters. Na een windarme tegenmacht blijkt het muggenvolk weer op volle sterkte onder mijn buitentent. En ik heb al zoveel jeukplekken.
2-7
Vandaag een korte vaardag naar Rørvik. De energie is er een beetje uit, zo'n dag dat je je na enkele peddelslagen steeds weer wil laten uitdrijven. Wel leuk om weer zeearendactie te zien: 1 zeearend tegen 50 opgewonden meeuwen. En even later 4 of 5 vinnen van bruinvissen.
Rond een uur of 3 kom ik aan op de camping waar ik nu eens een hutje neem.
3-7
Rustdag. Voorraden ingeslagen. Wasje gedaan. Kennis gemaakt met Jan en Corrie Blokland. Die hier al langer komen met camper en visgerei. Vandaag hadden ze een goede vangst en werd ik getrakteerd op een flinke portie kabeljauw en even later nog op een vers gerookte makreel. Dit ging prima samen met mijn pasta met groentesaus.

1 opmerking:

  1. Hallo Wieger. Wij genieten enorm van je verhalen en ik zal niet zeggen: het is of ik er zelf bij ben, maar af en toe scheelt het niet veel. Jammer van die muggen; wat zou het een heerlijk land zijn zonder die plaag! En alweer ben je enorm opgeschoten, nog even en je vaart tussen de eilanden van de Lofoten. Het nemen van een besluit, zoals je beschrijft, onder twijfelachtige omstandigheden lijkt me lastig, zeker omdat je steeds zelf en in je eentje de knoop moet doorhakken. Houd het maar aan de veilige kant! Succes, Henk en Joke.

    BeantwoordenVerwijderen