maandag 17 juli 2017

Het peddelen bijna verleerd

14-7
Regen regen regen. En wind. Ik lees en ga de stad in waar gelukkig wel een leuke brouwerij annex café is om uitgebreid te verpozen.
15-7
Wat een rotweer, het blijft maar regenen. Met de kajak op wieltjes naar de veerpont gelopen. In de middag in Moskenes (Lofoten) aangekomen en daar tentje opgezet op de camping. Het regent nog steeds. Gegeten en ge-socialized in het campingcafé.
16-7
Vaker droog maar het waait nog wel hard. Lezen,  café, stokvismuseum, restaurant. De Nederlandse voetbalmeiden versloegen Noorwegen. Ik zat aan tafel met een Noors stel uit Lillehammer en kreeg het aanbod om in de winter te komen schaatsen op het Mjosameer waar een lang parcours geveegd wordt.
17-7
Eindelijk beter weer. Een korte maar aan het eind intense tocht gepeddeld naar de zuidpunt van de Lofoten. Kwam on de rand van de Maalstroom terecht bij het ronden van de zuidpunt en ook nog op een ongunstig moment. Daar had ik te gemakkelijk over gedacht: ik zou gewoon pal langs de kant varen in de eddies en dan kon het niet zo'n probleem zijn. Maar ik vergat de Atlantische deining die indrukwekkend bovenop die kust stond. Over een traject van enkele honderden meters had ik zoveel stroming tegen dat ik geregeld stukken teruggezet werd terwijl ik in een sprinttempo vooruit peddelde. Blij met mijn Anglesey- en branding ervaring. Uiteindelijk bereikte ik de beschutte baai. Morgen toch beter plannen met de stroming want ik moet nog een klein stukje door de maalstroom.
Gisteren en vandaag trouwens 2 bekenden tegengekomen: Gea, een verpleegkundige van unit 6 die hier aan het wandelen is en een Duitse kano-instructeur die ik peddelend tegenkwam en die ik kende van Spiekeroog waar hij samen met Hans Heupink een Nederlands-Duits kanokamp had georganiseerd.

2 opmerkingen:

  1. Spannend, die maalstroom! Ik vond het van tevoren al magisch klinken en nu zat jij er middenin. Petje af. Volgens de weerkaart heb je nu prachtig weer op de Lofoten. geniet ervan en wij zijn heel benieuwd naar je ervaringen daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, mijnn vorige reacties zijn niet doorgekomen. Lees met veel plezier mee!

    Sør fra Stadt is t mooi weer (op een overstroming na door de regen van de afgelopen weken); nord fra Stadt s er dikke dikke mist. Hoop dat t daar beter weer is ...

    Ik las t bericht over deze held:
    http://magicseaweed.com/news/chris-bertish-interview-the-man-who-solo-paddled-the-atlantic/10155/

    en eerder hadden ik t een keer over deze jongens / film.
    https://www.youtube.com/watch?v=vb_YFd2GzhM

    BeantwoordenVerwijderen