zondag 9 juli 2017

Niet naar de noordkaap

7-7
Vertrokken met zon en weinig wind, heerlijk. In 3 uur naar Sandessjøen gepeddeld, daar in de jachthaven aangelegd om boodschappen te doen. Ik wilde voor 7 dagen voorzien zijn voor het stuk naar Bodø.
De supermarkt was helaas niet in de buurt van de haven maar over een heuvel heen aan een hoofdweg. Na anderhalf u was ik beladen met o.a. veel brood weer terug, bleek mijn portemonnee niet in het gele zakje te zitten. K*T! Ik had het waarschijnlijk laten liggen bij de kassa. Teruggelopen en gelukkig, weer gevonden. Pas rond 14:00 zat ik weer in de boot, jammer wand de N4 was al opgestoken en die had ik eigenlijk een beetje voor willen zijn. De middag was zwaar, niet alleen wind maar aan het eind ok weer eens stroom tegen, deed ruim 2 uur over de laatste 7 km. Wel een prachtig kampeerplekje op een pas gehooid landje. Op het laatst plots een stel papegaaiduikers. Er moet hier dus ook ergens een broedkolonie zijn.

8-7
De poolcirkel
De poolcirkel kon ik vandaag met een beetje goede wil bereiken, dus ik ging er voor. Het was bijna de hele dag windstil, had ik nog niet meegemaakt.  20 km varen, pauze, 20 km varen, pauze, en de rest.
In de ochtend nog een eland gezien die mij stond aan te gapen vanaf een groot eiland.
Poolcirkel gepasseerd, weer een mooi kampeerplekje gevonden. Er lagen in de buurt van het strandje diverse visskeletten; otters?

9-7
Na regennacht vertrokken, briesje tegen en dat bleef de hele dag. Ochtendetappe: ongeveer 25 km naar een eiland met haventje, daar zou ik water kunnen bijvullen. Er bleek ook een restaurantje te zijn, nog niet geheel geopend maar ze hadden wel koffie en ik mocht binnen zitten. Dat kwam goed uit want ik was wat verkleumd geraakt. Er na nog een aangenaam stukje gepeddeld over bijna open zee. Lekker de beweging van de deining. De wolken trokken op en ik kreeg fraai zicht op het begletsjerde bergmassief van de Swartisengletsjer. Weer een prachtig kampeerplekje gevonden, nu niet met visskeletten maar met walviswervels op het strand.
Helaas bleek het eiland beschermde natuur en werd ik rond 19:00 vriendelijk verzocht om weer te vertrekken. Voor mijn nieuwe kampeerplekje moest ik een enorme ebvlakte over. Morgen ga ik mooi pas vertrekken bij vloed, geen zin in weer dat gezeul.
Trouwens: ik heb veel zin om weer variatie aan te brengen in mijn reis. Niet alleen maar doorvaren zoals ik de laatste dagen deed. Ik ben nu van plan om na Bodø met de veerpont over te steken naar de zuidpunt van de Lofoten en dan goed mijn tijd te nemen daar en in Vesteralen. Niet alleen varen maar ook wandelen. Dat valt niet meer te combineren met de Noordkaap, denk ik, maar dat vind ik niet erg. Helemaal Noorwegen 2.0
Trouwens 2: vannacht gaat de zon hier in totaal 19 minuten onder.

4 opmerkingen:

  1. Je treft niet de mooiste zomer ooit.....
    Gelukkig lees ik in dit stuk van je reis meer over GENIETEN.
    De Lofoten zijn zooooo prachtig .Ik hoop dat je Geesje er nog zult ontmoeten.
    Veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wieger, in de buurt van jouw kampeerplek van de 10e kan ik nergens een beschermd natuurgebied vinden. Welk eiland was dat waar je weggestuurd werd? Dat wegsturen lijkt me overigens een heel ON-noors iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wieger
    Lofoten en Vesteralen zijn prachtig, Peter en ik hadden daar vorig jaar een ontmoeting met 3 orka's. Goede reis verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Wieger, (blij) verrast te zien dat je je peddeltocht hebt hervat. Bodø, ondergetekende verbleef daar op zijn 19e, tijdens een interrailvakantie waarbij we het op onze heupen kregen en de trein pakten vanuit Corfu in 1 ruk naar Bodø. Dit was overigens de laatste halte. We spreken over een kleine 30 jaar geleden. Ondergetekende had toen nog lang, krullend haar. Tsja, dat is geweest. Ik herinner me een mooi kampeerlandje waar we de tent opzetten en garnalen pelden, om de volgende ochtend te constateren dat we ons hadden laten verrassen door de vloed. We stonden niet meer op een landje, maar een eilandje...
    Leuk dat je daar nu bent, kan ik even mijmeren over vroeger...
    Ga zo door, zou ik zeggen. En als je je baan opzegt, ga je die Noordkaap gerust halen ;)
    Groet, Chris

    BeantwoordenVerwijderen