dinsdag 16 mei 2017

Mandal in de regen

Stuk binnendoor varend op weg naar Lillesand
Gister-namiddag gearriveerd in Mandal. En vandaag hier gebleven. Geen vaarweer. Harde wind, slecht zicht en de hele dag regen. Ik geniet weer van de rust en van alle luxe. Nu neergestreken in een soort trendy alternatieve koffiebranderij waar ze ook avondeten serveren. Dus ik blijf hier nog wel enkele uurtjes. Zojuist telefonisch contact gehad met de vice voorzitter van kajakklubb Haugesund om wat informatie te krijgen over aanland en overnachtingsmogelijkheden en over de getijdestroom. Een lid van hun vereniging heeft enkele jaren geleden van de noordkaap naar Lindesnes (de zuidpunt van Noorwegen die ik morgen hoop te passeren) gevaren. Misschien zit er een ontmoeting in als ik daar ben.
Gisteren een zware vaardag. Vanaf een heel leuk kampeer eilandje voor Kristiansand naar Mandal, 40 km, de hele dag de ZW wind pal tegen. Begon als een briesje maar later een dikke 5. Ook open passages dus klappen tegen de golven, voortdurend natgesproeid door buiswater. Varend van baken naar baken en af en toe op kracht komend in de wind-en golfluwte van een rotseilandje. Gelukkig zwakte de wind de laatste uren weer af.
Op mijn vorige overnachtingsplek had ik een leuke ontmoeting met een Duitse solozeiler die daar lag. Zeker een uur ervaringen uitgewisseld. Hij was al eens naar de Lofoten gezeild en had bij Stad anderhalve week moeten wachten tot zee en weer de passage toelieten. Stad is duidelijk het meest kritische punt van de Noorse kust.
Het stuk wat ik nu voor de boeg heb, de passage van Lindesnes en de onbeschutte zuidwestkust, kan ook moeilijk zijn. Ik heb weer uitgebreid nagekeken waar aanland- en beschuttingsmogelijkheden zijn. Ook weer nieuwe proviand ingeslagen dus er klaar voor.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wieger, Ik weet precies hoe je je voelt: toen wij dit stuk jaren geleden ook voeren hadden we ook aldor 5 ft tegen. Zou de wind soms altijd om de zuidpunt draaien naar een westelijke wind?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wieger, Het lijkt erop dat je super veel geluk met het weer hebt/krijgt. Komende dagen weinig wind. En een wind die ook nog eens zuidelijk is. Ik denk dat je voor de storm al voorbei Haugesund bent .

    BeantwoordenVerwijderen