vrijdag 19 mei 2017

Zingend in de boot

Woensdag 17 mei
In dikke mist vertrokken uit Mandal.
Kon wel want ik zou geen grote vaarwegen traverseren en kon navigeren met iPhone en GPS
Na enkele uurtjes Lindesnes, het zuidelijkste punt van Noorwegen, bereikt. Meteen westelijk van Lindesnes was de mist weg en had ik wijdse uitzichten.
Sogndal-strand. Ik sliep in het grote witte huis tussen de geeltjes in.
'S avonds al mijn volgende overnachtingsplek vastgelegd via booking.com want op het nu voorliggende traject geen strandjes maar dus wel een hotelletje.
De nacht van woensdag op donderdag heftige regen en af en toe onweer. Blij dat mijn tentje in een duingebied stond, goede drainage.
Donderdagochtrnd was het bij het inpakken gelukkig even droog.
Rond 7:30 zat ik in de boot. Pittige rugwind en geregeld regen. Onhandige plaspauze op keienstrand met rottend zeewier, maar ik moest echt. Tijdens een oversteek van 12 km had ik plotseling veel water in m'n kuip. Spatzeil beter gedaan en het water eruit gedweild. Half uur varen later weer een enorme plas. Erg geschrokken, dacht dat mijn romp misschien gekraakt was op het keienstrand. Bij een eilandengroep geland en de kano geïnspecteerd en getest, gelukkig, de kano was niet lek, moest het toch het spatzeil geweest zijn.  Misschien had ik de koker niet goed omhooggetrokken na die beroerde plaspauze.
Met rustig weer de middag doorgevaren tot aan een schattig kustplaatsje met mijn hotelletje. De zon kwam er ook nog bij. De laatste kilometer de inham in kwam ik nauwelijks meer vooruit. Bleek tegen de stroming van een door de regen aardig gezwollen riviertje in te moeten
Vandaag een rustige start, heerlijk zonnig windstil weer. Ik betrapte me geregeld op het zingen van eigengemaakte deuntjes en wisselde varen af met dobberen en genieten van de omgeving. Ik de middag meer doorgevaren maar dat ging ook moeiteloos. Ik merk nu dat ik sterker ben en ook makkelijker herstel. En nu sta ik bij een zandstrand, met mijn tent net achter het duin.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wieger. Je legt weer flinke afstanden af! Maar het is goed om te lezen dat je er ook van kunt genieten. Ik heb net nog even gekeken wat je nog voor de boeg hebt en dat is niet mis. Respect! Groet, Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Wieger,
    Je doet het geweldig zeg !Ik zag op google dat leuke hotelletje.Als het tenminste die is met die grote hoofdletters D en H (toiletten?? )
    Het zal niet steeds zo windstil zijn maar er zijn ook stormliederen om te zingen !! Goede vaart

    BeantwoordenVerwijderen